Amazon en de lange termijn

Jeff Bezos, baas van Amazon, wordt flink in het zonnetje gezet deze dagen. Vooral het decembernummer van Wired gaf uitgebreide aandacht, hoofdzakelijk vanwege het grote succes van de Kindle Fire. Amazon verkoopt namelijk ongeveer één miljoen Kindles per week, dat is overigens wel inclusief de andere Kindles. Wired stelde zelfs de vraag, is Bezos de nieuwe Jobs? Het interview is zeker een aanrader, maar kijk vooral ook eens naar het al wat oudere interview met Charlie Rose.

Bezos geeft duidelijk aan dat het niet zijn doel is om onmiddellijk winst te maken. Bezos wil zijn klanten de beste service bieden, en kijkt daarna hoe hij dit financieel kan oplossen. Deels is dit vast marketingspeak, maar er zit wel een kern van waarheid in. Dit interview stamt uit 2010. Als we naar de afgelopen jaren kijken gaat het steeds harder met de omzetstijging van Amazon, maar verdampt daarmee ook steeds harder de winst. YCharts geeft daarom een negatief beleggingsadvies voor Amazon. Het vindt Amazon overgewaardeerd door de lage winst. Nou is het aandeel met maarliefst 12000 procent gestegen sinds de beursgang, dus wellicht is het inderdaad overgewaardeerd, maar het roept wel de vraag de op, is de Amazon strategie te agressief?

“There are two ways to build a successful company. One is to work very, very hard to convince customers to pay high margins. The other is to work very, very hard to be able to afford to offer customers low margins. They both work. We’re firmly in the second camp. It’s difficult—you have to eliminate defects and be very efficient. But it’s also a point of view. We’d rather have a very large customer base and low margins than a smaller customer base and higher margins.” – Jeff Bezos

De New York Times denkt te weten dat Bezos mikt op 10 tot 20 jaar. Maar je kunt je afvragen waarom in 10 tot 20 jaar marges (dusdanig veel) zouden groeien. Natuurlijk zijn de goedkope Kindles niet het hele verhaal. Amazon verkoopt ook de content voor het apparaat, en daar zou de winst uit gehaald moeten worden. Het bedrijf heeft bovendien de gegevens van miljoenen creditcards opgeslagen, waardoor je de content vanaf je Kindle koopt, zonder dat je portemonnee hoeft te worden aangeraakt. Als je puur kijkt naar de tabletmarkt heeft de agressieve prijsstrategie van de Fire de markt in één klap veranderd. Barnes en Nobles moest onmiddellijk mee in het Holiday Season. Apple houdt voorlopig zijn poot stijf, maar mikt deels op een andere markt en heeft een ongekend marketingapparaat. Andere concurrenten hebben deze luxe niet, en met de hulp van allerlei prijsvergelijkers op internet wordt het wel erg lastig om niet mee te gaan in het moeras van de kleine marges. Amazon dwingt zijn concurrenten richting haar favoriete domein, waar het al jaren ervaring in heeft.

Bezos zegt dat het voorkomt uit een lange termijnsplanning. Als je slechts 3 jaar vooruit denkt zit je met erg veel concurrenten, maar er zijn maar weinig bedrijven die 7 jaar vooruitdenken. Wie het boek “One Click” van Richard Brandt heeft gelezen weet dat deze kleine marges grote gevolgen heeft voor hoe het bedrijf gerund wordt. Bezos gaat er vanuit dat contact opnemen met Amazon niet nodig zou moeten zijn. Hij heeft de contactgegevens zo goed verstopt het loont om nog eens zelf te kijken of je het antwoord kunt vinden op de site. Als iemand dan toch nog contact opneemt wordt dat gezien als een systeemfout en wordt er aangewerkt om ervoor te zorgen dat niemand met dezelfde vraag belt. En dat is tevens de uitdaging voor Nederlandse webwinkeliers, wat kun je doen tegen de grotere bedrijven die de marges met enorme slagen verkleinen? In Nederland kwam afgelopen jaar Zalando met veel geweld de Nederlandse markt op, en verkreeg gelijk een eerste plek als schoenenverkoper. Maar ook Zalando lijkt zo min mogelijk tijd te besteden aan het schrijven van artikelomschrijvingen en bezuinigd op extra handelingen. Overigens lijkt ook Amazon in 2012 op de Nederlandse markt op te komen. Het roept weer een hoop vragen en kansen op voor 2012. Geeft die extra stap die jij doet de klant een dusdanige meerwaarde dat het de loonkosten waard is? Kun je een prijsoorlog van deze reuzen winnen? Wat heb jij dat zij niet bieden?

Leave a Reply


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Comment Spam Protection by WP-SpamFree