#40dollars, Twitterframing

Ik heb het hier al vaker gehad over Obama’s Twitterstrategie. Het nieuwe media team van het Witte Huis (onder leiding van Macon Philipps) probeert sociale media als politiek wapen in te zetten. De ene poging is daarin succesvoller dan de andere. Maar ik denk dat Obama met zijn 40 dollar campagne, weer eens een voltreffer heeft.



Obama kondigde eerder dit jaar een banenplan aan om de Amerikaanse economie een boost te geven. Het plan bevatte diverse stimuleringsmaatregelen, als het bieden van overheidssubsidie voor bedrijven die oorlogsveteranen in dienst nemen die langer dan een jaar werkloos zijn. Investeren in de infrastructuur zodat bouwvakkers, die door de ingestorte huizenmarkt massaal werkloos zijn, weer aan de slag kunnen lijkt eveneens een no-brainer. Het makkelijkste punt is een belastingverlaging voor de midden- en onderklasse. De Republikeinen schoten dit banenplan echter onmiddellijk af. Deze plannen zouden betaald worden door een aantal mazen in de wet te sluiten waarmee de zeer rijke Amerikanen hun belastingplicht ontduiken. Deze rijke Amerikanen doneren veel geld aan de Republikeinen, die in ruil daarvoor voor hen opkomen. Republikeinen geven aan niet de “jobcreators” niet meer belasting te willen laten betalen. Of ze ook daadwerkelijk meer banen creëren is volgens diverse gerenommeerde onderzoekers en opiniemakers maar zeer de vraag. Dit verklaart echter maar deels waarom de plannen van Obama worden tegengehouden. De achterban van de Republikeinen bestaat vanzelfsprekend niet alleen uit rijke Amerikanen, maar vooral uit mensen die minder belasting willen betalen. Tegenstemmen bij een voorstel om de belasting te verlagen doen ze dan ook niet zomaar. Ze gaan er vanuit dat de kans dat Obama herkozen wordt, kleiner is als het slecht gaat met de economie. Een belastingverlaging zou de economie stimuleren, net als de andere plannen waar een groot gedeelte van afgevaardigden ook niet persé tegen is. Obama liet het er niet bij zitten en knipte zijn plannen in kleine deeltjes waardoor de Republikeinen bij elk deeltje tegen moesten stemmen, ook bij de belastingverlaging.

Het door de Republikeinen gedomineerde Huis van Afgevaardigden, stemde dit weekend ook tegen het verlengen van een belastingvoordeel. Obama kwam met stoom uit zijn voor de camera’s, om te vertellen dat er niet “gepokerd” kan worden om het presidentschap met als inzet belastinggeld van mensen die het niet kunnen missen. Het nieuwe media team begon onmiddellijk met een campagne die mensen opriep om te via Twitter en een speciale website te vertellen wat 40 dollar per maand minder inkomen voor hun betekent. Obama paste deze strategie al eerder toe, bijvoorbeeld bij het debat over immigratie. Volgens Philipps was dit echter een van de succesvollere acties.

Mashable analyseerde de 40.000 Tweets en concludeerde dat 47% vertelde wat je kunt doen met 40 dollar en 31% tweets over de belastingverlaging waren. 8% zei dat 40 dollar niet genoeg was. En 13% van de tweets waren negatief over Obama. Wat voornamelijk interessant is dat Obama een open frame heeft opgebouwd, waar iedereen zijn eigen dromen aan kan verbinden. Het is eigenlijk de klassieke “imagine truc” maar dan in een nieuw jasje. Echter die 40.000 tweets komen ook binnen bij de followers van deze personen. Voornamelijk dus positieve herhaling van dit frame, dat is iets waar de traditionele media, zelfs met hun hoge mate van herhaling niet aan kunnen tippen. Het is een moeilijk inzetbare tool, omdat de content genoeg emotie moet oproepen om een call to action te zijn. Dat lukte dus zelfs met heftige onderwerpen als immigratie nog niet. Dit onderwerp is echter nog toegankelijker, en ik verwacht dat in het hoog gepolariseerde politieke klimaat dat er nog velen pogingen zullen volgen in de 2012 campagne. Voor nu 1-0 voor Obama.

Meer info over framing staat in “Framing the Health Care Reform Debate”

Update: Uiteindelijk heeft het Huis van Afgevaardigden toch in moeten stemmen met de wet door de hoge druk van de publieke opinie. Obama wint zelfs iets aan terrein in de opiniepeilingen.

Leave a Reply


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Comment Spam Protection by WP-SpamFree